onsdag 27 maj 2009

Uppsatsskiten är inte över!

Vi lämnade in uppsatsen i måndags, men då kom nästa problem; huvudopponering. För att bli godkänd på uppsatskursen skall man opponera på en uppsats, alltså ha ett seminarium där man ger positiv och negativ kritik.

På kära USBE (handelshögskolan Umeå) så får man själv hitta huvudopponenter till sin uppsats. Det är här problemet kommer. De som skall opponera på vår uppsats kommer inte bli klara med sin egen uppsats i vår, pga deras handledare, vilket gör att vi måste komma tillbaka i höst för att kunna få godkänt på kursen och därmed ta examen. Vi pratade med en ansvarig på institutionen, vilken mer eller mindre ansåg att det var vårt eget fel. Vi får ju välja opponenter som inte är så slöa, var ungefär det personen sa.

Det lustiga i det hela är att typ alla andra institutioner har ett system som bygger på att de som skrivit färdigt sin uppsats lämnar in ett visst datum. Sen delas dessa uppsatser/författare in i grupper och dessa opponerar på varandra. På så sätt undviker man att ens öde och betyg hänger på en eller två andra författare, eftersom man får opponenter tilldelade utifrån vilka som är klara. Och tänk om vi skulle flyttat utomlands i sommar och inte kan komma tillbaka hur som helst?!När jag förklarade detta för personen så var dennes främsta argument för deras system att man ju får välja opponenter själv, vilket kan vara bra. Samt att man, i det system jag föreslog, kan få opponera på en uppsats i marketing när man själv skrivit i redovisning. Ja för det är ju det främsta problemet...

Jaja, dt här kanske inte var så spännande att läsa, men jag var bara tvungen att få skriva av mig! :)

2 kommentarer:

Milla och jag sa...

Vilket konstigt system. Jag är i chock!

darlingo sa...

ja det är faktiskt helt sjukt... men förhoppningsvis ändrar dom det i framtiden, men det är ju föga tröst för mig tyvärr