tisdag 3 november 2009

Min nya favorit

Jag skippade tv:n på förmiddan och begav mig in till stan. Trots stora problem att fylla på mitt SL-kort då mitt visakort verkar ha gett upp helt. Men en sån här fin dag, med världens bästa höstväder var det inte ens som en fis i rymden, och jag halade glatt fram telefonen och åkte på en dyr sms-biljett i stället.

Jag kände mig otroligt kulturell idag och begav mig således till den i mina ögon mest kulturella stadsdelen; Söder. Det är sjukt vad mycket härligare det är att gå i stan när det inte är höstlov eller helg. Eller både och, vilket var fallet i helgen när lillasyster var här och självklart ville ha de obligatoriska shoppingturerna. Nu var det plats både på gatan och i affärerna.

Jag tog mig via slussen till min nya favorit Hornsgatan. Den ska vara en av stans mest luftförorenade gator men har även troligen det största utbudet av små gallerier på en och samma gata, perfekt för mitt kulturella jag. Resultatet av min dag blev en affisch/plansch med en kopia av en tavla av en kvinnlig konstnär med ett motiv över Stockholm, hoppas Joel gillar den lika mycket som jag. Fick dessutom med mig en diktbok av Tage Danielsson för endast 25 kronor ett riktigt fynd enligt mig då den hade illustrationer av Per Åhlin (Karl Bertil Jonssons julafton, Dunderklumpen) vars bilder jag verkligen gillar. Nu blir det te och tv ändå!

Inga kommentarer: